www.wlodek.com.pl - Blog


Olkusz
ul.K.K.Wielkiego 61
Biuro: tel. 784 576 593 Kierownik: tel.507 170 100
godz.otwarcia: pon. - pt. 12.00 - 16.00
od: do:
EGZAMIN PRAKTYCZNY

(Egzamin praktyczny składa się z dwóch etapów :

1.       PLAC MANEWROWY
2.       RUCH DROGOWY

Egzamin również rozpoczyna się od sprawdzenia Twojej tożsamości, dlatego warto mieć w gotowości jeden ze wspomnianych wcześniej dokumentów.


PLAC MANEWROWY

Ten etap egzaminu składa się z 3-ech zadań :

ZADANIE 1.
Część I - czynności kontrolno- sprawdzające w pojeździe
Część II - przygotowanie do jazdy i płynne ruszenie

ZADANIE 2.  Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu

ZADANIE 3.  Ruszanie na wzniesieniu z użyciem hamulca awaryjnego


Zadanie pierwsze rozpoczyna się od czynności kontrolno - obsługowych w pojeździe, które w pierwszej kolejności polegają na otworzeniu pokrywy silnika.

99% kursantów na pytanie, co właśnie unoszą do góry , odpowiada, że „maskę” !

Pamiętajmy, że egzaminator może zadać takie pytanie, a ta część karoserii pojazdu to „pokrywa komory silnika” !!!

Nazewnictwo musi być fachowe i profesjonalne, niewskazane jest używanie takich potocznych nazw jak „maska” lub np. „migacz”.

Często zdarza się, że za uchwyt/linkę otwierającą zamek pokrywy silnika egzaminator pociąga sam – Tobie pozostaje tylko odblokowanie zabezpieczenia zamka i uniesienie pokrywy do góry. Pamiętaj jednak o jej poprawnym zabezpieczeniu przed upadkiem !!!


Po uniesieniu pokrywy należy wskazać:
Wlew oleju silnikowego oraz wskaźnik jego poziomu
Zbiorniki i wlewy płynów : chłodniczego, hamulcowego i do spryskiwaczy szyb
Należy wykazać się wiedzą na temat sposobu wskazania poziomu oleju w silniku oraz poziomu poszczególnych płynów.

Powyższy instruktaż należy wykonać pewnie i profesjonalnie, używając w miarę poprawnych gramatycznie i składniowo zdań. Nie każdy jest urodzonym erudytą, jednak niewskazana jest forma : „ tu olej, tam wlew hamulcowego, tu chłodnica, a tam płyn do szyb”. Lepiej już na samym początku zrobić dobre wrażenie na egzaminatorze mówiąc : „tutaj znajduję się wlew oleju silnikowego, a w pobliżu mamy wskaźnik jego poziomu. Dalej jest zbiornik płynu hamulcowego, zbiornik płynu chłodniczego oraz wlew płynu do spryskiwaczy szyb”…


Do sprawdzenia poziomu oleju silnikowego służy wskaźnik (inne „honorowane” nazwy to bagnet lub miarka). Wskaźnik należy wyjąć, przetrzeć do sucha szmatką, zanurzyć ponownie w komorze silnika i ponownie wyjąć – na skali będzie wówczas widoczny poziom oleju (jego ślad powinien znajdować się pomiędzy wartościami „maksimum” a „minimum”. Poziom oleju najodpowiedniej jest sprawdzać na chłodnym silniku. Jeśli jest to niemożliwe i musisz sprawdzić poziom oleju na rozgrzanym silniku, należy odczekać kilka minut od jego unieruchomienia, aby rozgrzany, a tym samym rozrzedzony, olej spłynął do miski olejowej.


Osoba egzaminowania nie musi wykonywać tych czynności, jednak na prośbę egzaminatora ma obowiązek wyjaśnić w jaki sposób by je wykonała !!!


Skala poziomu płynu hamulcowego i chłodniczego znajduje się na zbiorniczkach – zawartość płynu również powinna wskazywać wartość pomiędzy „maksimum” a „ minimum”. W przypadku zbiornika płynu do spryskiwaczy szyb bywa podobnie, jednak zdarza się, iż zbiornik ten jest zupełnie zabudowany (np. w Fiacie Punto) i poza miejscem wlewu płynu, postaje niewidoczny i niedostępny. W takiej sytuacji wystarczy otworzyć wlew zbiorniczka i stwierdzić obecność płynu w jego wnętrzu.


Pamiętaj !!! :

intensywna eksploatacja pojazdu
=
rozgrzanie do wysokiej temperatury płynu chłodniczego
=
POPARZENIE !!!


Dlatego nigdy nie wykonuj tej czynności na rozgrzanym silniku !!!


Po zamknięciu pokrywy komory silnika ( nie zaszkodzi dwa razy docisnąć dłońmi pokrywę i jeszcze raz sprawdzić poprawność zamknięcia) przechodzimy do sprawdzenia oświetlenia zewnętrznego pojazdu oraz poprawności działania innych przyrządów.

Rozpoczynamy od włączenia zapłonu, czyli przekręcenia kluczyka w stacyjce „do połowy”, a więc w takie położenie, aby na desce rozdzielczej zaświeciły się kontrolki. Bywa i tak, że przy tym zadaniu egzaminator uruchamia silnik w pojeździe i dźwignię zmiany biegów pozostawia w neutralnym położeniu (na tzw. LUZIE), wówczas to, włączanie zapłonu masz „z głowy”.


Poprawność działania świateł zewnętrznych pojazdu polecam sprawdzać w następującej kolejności (o ile egzaminator nie wypytuje o konkretne światła wyrywkowo) :
światła pozycyjne, przy włączonych światłach pozycyjnych sprawdzamy od razu oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej (nie mylić świateł pozycyjnych ze światłami postojowymi, bo to nie jest to samo !!!)
światła mijania (na egzaminie nie używaj formy potocznej „światła krótkie” !!!)
światła drogowe (na egzaminie nie używaj formy potocznej „ światła długie” !!!)
światła przeciwmgłowe tylne (oraz przednie, jeśli dany samochód egzaminacyjny został w nie wyposażony) – włączane są tylko razem z włączonymi światłami mijania, stąd istotna jest kolejność ;)
światła cofania – przy włączonym biegu wstecznym !!! Jeśli jednak ta część egzaminu odbywa się przy uruchomionym silniku w pojeździe (na „LUZIE”), pomijamy sprawdzanie tego światła. Pamiętajmy jednak o nich, na wypadek gdyby egzaminator o nie zapytał.
światła awaryjne
kierunkowskazy – lewy i prawy, z przodu i z tyłu oraz z boku pojazdu.
światło STOP – aby sprawdzić poprawność działania świateł STOP potrzebna nam jest pomoc drugiej osoby, gdyż ktoś musi wcisnąć pedał hamulca roboczego. Możesz wówczas poprosić o pomoc egzaminatora.

W tej części egzaminu należy jeszcze sprawdzić działanie sygnału dźwiękowego, bardzo ważne jest byś tu również nie używał formy potocznej „klakson”, gdyż często określenie to wzbudza u egzaminatorów irytację ;)


Zdarza się, że egzaminator wymaga wskazania świateł odblaskowych w pojeździe. Najczęściej znajdują się one na zderzaku lub/i są zespolone z tylnymi lampami. Światła odblaskowe są jednak wyposażeniem dodatkowym, przez co nie występują w każdym pojeździe.

Na szczęście sprawdzenia działania żaróweczki w schowku nikt jeszcze nie wymaga … ale kto wie


Po wykonaniu powyższych czynności kontrolno-sprawdzających, wsiadasz w końcu do pojazdu. Bardzo ważne jest, aby wszystkie drzwi wraz z bagażnikiem były dobrze zamknięte – niedopełnienie tego obowiązku i ruszenie z niedomkniętymi drzwiami skutkować może wynikiem negatywnym !!!

I tutaj zaczyna się część II zadania pierwszego, a mianowicie przygotowanie do jazdy i płynne ruszenie.

Czynności te należy wykonać w następującej kolejności :
ustawienie fotela
ustawienie lusterek (zewnętrznych i wewnętrznych)
sprawdzenia położenia zagłówka i w razie konieczności jego ustawienie
zapięcie pasa bezpieczeństwa
Powyższa kolejność wykonania czynności jest istotna !!!


Pamiętaj koniecznie  o zapięciu na końcu pasa bezpieczeństwa ! – za niezapięte pasy egzaminator co prawda nie może cię oblać, ale w takiej sytuacji nakazuje zatrzymanie pojazdu i ponowne wykonanie zadania. Kursanci są bardzo często nieświadomi popełnionego błędu … i jeśli podczas tej drugiej szansy nadal nie zapniesz pasa bezpieczeństwa, wówczas uzyskasz wynik negatywny !!!



Jeśli silnik nie został wcześniej w pojeździe uruchomiony, należy go uruchomić i koniecznie zwolnić hamulec awaryjny !!!


Codziennie zdarzają się egzaminy oblane z powodu nie zwolnienia hamulca awaryjnego, więc zawsze o tym pamiętaj !!!



W końcu ruszasz z miejsca, tutaj właśnie rozpoczyna się zadanie drugie, czyli jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu.

Należy tutaj przypomnieć, że w przypadku zadań na placu manewrowym  do DOPUSZCZALNYCH BŁĘDÓW należą :
zatrzymanie pojazdu (podczas zadania „jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu”)
zgaszenie silnika (to samo zadanie lub podczas wykonywania zadania „ruszanie na wzniesieniu”)
niezatrzymanie pojazdu w strefie zatrzymania (podczas zadania „jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu”)
W razie popełnienia jednego z błędów dopuszczalnych, egzaminator pozwoli Ci wykonać zadanie jeszcze raz, jeśli jednak za drugim razem popełnisz taki sam (lub inny) błąd, uzyskasz wówczas wynik negatywny egzaminu!, ale z możliwością jego dalszego kontynuowania w etapie drugim, czyli w ruchu drogowym !!!
Egzaminator ma obowiązek poinformowania o takiej możliwości, zapyta Cię też o Twoją decyzję. Warto jednak skorzystać z takiej możliwości, gdyż pozwoli Ci to na sprawdzenie swoich umiejętności w ruchu drogowym. Zaznaczam jednak po raz kolejny, że wynik egzaminu i tak będzie negatywny !!!


BŁĘDY NIEDOPUSZCZALNE, powodujące przerwanie egzaminu z wynikiem negatywnym to :
wjechanie w pachołek
zahaczenie pachołka lusterkiem
wyjazd poza zewnętrzną krawędź linii wyznaczającej pas ruchu („jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu”)
W razie popełnienia jednego z powyższych błędów, egzaminator przerywa egzamin od razu, z wynikiem negatywnym, bez możliwości jego kontynuowania w ruchu drogowym !!!


Dlatego jeśli zauważysz, że coś idzie nie tak i, że sytuacja jest bez wyjścia, bo za chwilę np. i tak wjedziesz w pachołek, natychmiast zatrzymaj pojazd, bo jeśli nie dopuścisz do potrącenia słupka lub wyjechania za linię – będziesz miał jeszcze jedno podejście !!!


Po zaliczonym zadaniu nr 2, czyli poprawnym przejechaniu pasa ruchu do przodu i do tyłu,przechodzimy do wykonania zadania trzeciego, a mianowicie do ruszania na wzniesieniu z użyciem hamulca awaryjnego.

Tutaj Twoje dopuszczalne błędy to :
zgaszenie silnika
cofnięcie pojazdu o więcej niż 20 cm
Jeśli jednak któryś z tych błędów popełnisz po raz drugi, uzyskasz wynik negatywny, ale z możliwością jego kontynuowania w ruchu drogowym.


Bardzo często zdarza się, że po wykonaniu zadania „ jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu” należy się przemieścić pojazdem do strefy, w której będziesz wykonywać kolejne zadania : „ruszanie na wzniesieniu z użyciem hamulca awaryjnego”.

Pamiętaj wtedy, że poruszając się po terenie Ośrodka Egzaminacyjnego należy za pomocą kierunkowskazów odpowiednio sygnalizować swoje zamiary !!!

I w końcu ruszamy w miasto …


 RUCH DROGOWY

Zadania egzaminacyjne na placu manewrowym wykonywałeś przebywajac w pojeździe samemu, po wykonaniu ostatniego zadania na placu wsiada egzaminator.


Przed wyjechaniem na miasto pamiętaj o włączeniu świateł mijania !!!
Plac manewrowy (różnie w różnych ośrodkach egzaminowania) pokonywać można z wyłączonymi światłami, jednak teraz należy je bezwzględnie włączyć !!!

Polecenia co do kierunku jazdy i wykonywania potencjalnych zadań egzaminator wypowiadać powinien głośno, wyraźnie i z odpowiednim wyprzedzeniem. Zdarzyć się może, że któregoś z poleceń jednak nie dosłyszysz lub nie zrozumiesz, nie bój się i kulturalnie poproś o jego powtórzenie, a zapewne egzaminator to uczyni. Pamiętaj również, że przebieg całego egzaminu jest rejestrowany przez kamery rejestrujące to co się dzieje przed i za pojazdem oraz za pomocą kamery skierowanej na przyrządy wskazujące, a dźwięk poprzez umieszczony w pojeździe mikrofon.

Czas trwania egzaminu w ruchu drogowym wynosi nie mniej niż 40 minut !!! Zazwyczaj egzaminatorzy starają się zrealizować wszystkie zadania właśnie w takim czasie, mają jednak prawo egzamin przedłużyć !!!

Zdarzają się przypadki, że egzamin kończy się już w pierwszej minucie jego trwania, dosłownie w bramie wyjazdowej z Ośrodka. Jest to niejako pierwsze zadanie - zachowanie przy włączeniu się do ruchu.

Pamiętaj, że wyjeżdżając z obiektu przydrożnego, jakim zazwyczaj jest teren Ośrodka Egzaminowania, należy ustąpić pierwszeństwa wszystkim innym uczestnikom drogi, gdyż to Ty jesteś włączającym się do ruchu.

Jedź pewnie, zdecydowanie, niech priorytetem w stylu jazdy będzie dynamika w połączeniu ze skupieniem i uwagą. Oczywista sprawą jest, że nie należy przekraczać prędkości dozwolonej – dwukrotne jej przekroczenie skutkować będzie wynikiem negatywnym, a jeżeli choć raz przekroczysz prędkość o więcej niż 20km/h – jest to obligatoryjne z przerwaniem egzaminu !!! Przekraczać dozwolonej prędkości nie wolno, lecz też nie przesadzaj w drugą stronę – egzaminatorzy bardzo nie lubią i jest to dla nich irytujące gdy będziesz prędkość mocno zaniżać.

Prowadź pojazd w granicach dozwolonej prędkości !!! – jeśli masz „pięćdziesiątkę”, to nie jedź z prędkością 35km/h, tylko z najbardziej zbliżoną do 50km/h.

Operuj biegami w sprawny, zdecydowany sposób, nie wahaj się przed wrzucaniem wyższych biegów – dynamika, dynamika i jeszcze raz dynamika! Jeśli tylko masz przed sobą nieco dłuższy odcinek drogi, na którym przepisy pozwalają rozwijać prędkość 50km/h lub wyższą, to nie „piłuj” auta na trójce !!!

Trasa egzaminu powinna być tak zaplanowana, aby przebiegał on po drogach o obniżonej prędkości, czyli niższa niż powszechna „pięćdziesiątka” w terenie zabudowanym, ale także po drogach o prędkości podwyższonej, bo są takie w miastach miejsca, w których rozwijać można prędkość 60, 80 a nawet 90 km/h. Nie zapominaj wówczas, że auto egzaminacyjne wyposażone jest także w piąty bieg.

Należy też pamiętać o tym, aby w czasie jazdy „nie wyrzucać” biegu w neutralne położenie ( „na luz”), np. przy dojeżdżaniu do skrzyżowań i wytracaniu prędkości – jest to postępowanie niezgodne z techniką prowadzenia pojazdu. Z kolei gdy pojazd stoi, np. w oczekiwaniu na zielone światło, wówczas ustawienie dźwigni zmiany biegu w neutralnym położeniu jest raczej wskazane.

Bardzo ważnym elementem egzaminu jest pozycja pojazdu na drodze – pamiętaj, że po każdym manewrze jak np. zawracanie, wyprzedzanie, omijanie, skręt na skrzyżowaniu – zawsze musisz wrócić na prawy pas !!!

Należy zapamiętać, iż jazda lewym pasem bez uzasadnionej przyczyny jest błędem !!!

Jazda lewym pasem ruchu jest dla tych, którzy mają jakikolwiek powód aby nim jechać. Po ustaniu tego powodu, czy wykonaniu manewru, należy wrócić na pas prawy !

Podczas jazdy używaj lusterek zewnętrznych i wewnętrznych, a także lusterka wstecznego – rób to tak, aby egzaminator widział, że to robisz. Każdy manewr rozpoczynaj od upewnienia się w lusterkach o możliwości bezpiecznego wykonania zadania. Zwracaj w takich sytuacjach baczną uwagę na oznakowanie poziome – najechanie na ciągła linię to błąd, który można zrobić raz, jednak powtórzenie to wynik negatywny. Przekroczenie podwójnej ciągłej linii skutkuje natychmiastowym przerwaniem egzaminu.

W trakcie egzaminu przejeżdżać będziesz przez skrzyżowania różnego rodzaju, często wykorzystując je do zmiany kierunku ruchu, będą to skrzyżowania równorzędne trzy lub cztero-wlotowe, oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu, z sygnalizacją świetlną, a także skrzyżowania w ruchu okrężnym. Te ostatnie potocznie nazywa się „rondem”, jednak egzaminator raczej nie użyje takiego nazewnictwa, raczej użyje sformułowań typu : „ na najbliższym skrzyżowaniu o ruchu okrężnym proszę zawrócić/skręcić w lewo/prawo/jechać na wprost”. Może również użyć po prostu sformułowania „najbliższe skrzyżowanie” bez informowania o jego specyfice.

Bądźcie czujni !!! Pamiętajcie, że „polecenie skrętu w lewo” na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym to nie to samo co „polecenie zawrócenia” !

Trasa egzaminu, jeżeli jest taka możliwość, powinna uwzględniać przejazdy przez torowiska tramwajowego, obok przystanku tramwajowego i przystanku autobusowego. Pamiętaj, że autobus komunikacji publicznej, który sygnalizuje zamiar wyjazdu z zatoczki i ma zamiar włączyć się do ruchu, ma pierwszeństwo, a Ty masz obowiązek mu ten wyjazd umożliwić, a więc zwolnic na tyle aby mógł swobodnie wjechać. W razie konieczności możesz się zatrzymać.

Jeżeli egzamin zdajesz w mieście o bardzo rozwiniętej infrastrukturze drogowej, gdzie są skrzyżowania dwupoziomowe, egzaminator powinien tak zaplanować trasę egzaminu, aby takie skrzyżowanie zaliczyć, pod warunkiem, że nie jest ono oddalone od Ośrodka Egzaminowania o więcej niż 2,5km. To samo zastrzeżenie dotyczy przejazdu przez torowisko kolejowe. Przejeżdżając przez torowisko kolejowe należy zachować szczególną ostrożność – niezależnie od tego czy jest to przejazd strzeżony czy nie – zawsze się rozejrzyj i upewnij czy nie nadjeżdża pociąg, a w przypadku ustawionego znaku STOP bezwzględnie się zatrzymaj.

Zwracaj uwagę na sygnalizację świetlną. Bardzo często popełniany błąd, skutkujący natychmiastowym przerwaniem egzaminu, to nie zatrzymanie pojazdu przed sygnalizatorem z sygnałem dopuszczającym skręcenie w kierunku wskazanym strzałką (sygnalizator S-2), na którym wyświetlany jest sygnał czerwony wraz z „zieloną strzałką” np. w prawo – jest to tak zwany „warunkowy skręt w prawo” – nakazujący bezwzględne zatrzymanie pojazdu przed sygnalizatorem ! Gdy się upewnisz, że na przejściu nie ma pieszych, możesz wjechać na skrzyżowanie upewniając się dodatkowo czy na drodze, na której jest wyświetlany sygnał zielony, nie nadjeżdżają żadne pojazdy (w takiej sytuacji z lewej strony).

Na egzaminie bardzo często zdarzają się wpadki – przejazd przez „strzałkę” bez zatrzymania, niestety wówczas egzamin zostanie natychmiast przerwany z wynikiem negatywnym !!!



Pamiętaj o hierarchii sygnałów drogowych. Najważniejsza jest zawsze osoba kierująca ruchem (nie musi to być policjant), następnie sygnały świetlne, potem znaki drogowe (pionowe i poziome), a na końcu reguła prawej strony.

Pamiętaj jednak, że w przypadku skrzyżowania z sygnalizacją świetlną dodatkowo mogą być ustawione znaki np. STOP – w sytuacji gdy będzie wyświetlany sygnał zielony, pod żadnym pozorem nie wolno Ci się zatrzymać (oczywiście jeżeli sytuacja drogowa nie będzie tego wymagała). Nieuzasadnione zatrzymanie się na zielonym świetle jest traktowane tak samo jak przejazd na czerwonym świetle, w trakcie egzaminu oznacza to natychmiastowe jego przerwaniem ze skutkiem negatywnym. Jeżeli sygnalizacja świetlna została wyłączona np. na skutek awarii, wówczas właśnie obowiązują znaki drogowe, wspomniany znak STOP nakazuje bezwzględne zatrzymanie pojazdu przed linia zatrzymania. Staraj się nie jeździć „na pamięć”, gdyż pewnego dnia może niespodziewanie, w jakimś znanym Ci miejscu, nastąpić zmiana organizacji ruchu.